19.6.11

Arto Movement part 1

ok, kisah dia macam ni..

kami, group Arto Movement.
Group kami terdiripada dua kumpulan, iaitu pelajar dari group DAD F5A, dan DAD F5B. iaitu, pelajar Art and design fine art part 5 group A dan B. (kot mane yang masih beberk dengan sistem grouping Uitm ni.)

group Arto ni masih baru, dari kami part 3.

nama Arto Movement tu kami baru dapat, semester lepas iaitu tme part4. launching nama pun sama sekali dengan time exhibition kedua kami iaitu time exhibition Still Life 2010.

so far, kami dah buat sebanyak tiga exhibition, iaitu, Watercolour ; Kala Warna Bertatih , Oil Painting : Still Life dan Wood Carving ; Takik.

(korang boleh type nama-nama exhibition kami tu dan tengok sendiri page kami di facebook. I tak boleh bagi link sekarang pasal I tengah guna komputer UiTM, so facebook punya web macam tak leh masuk.)

Group Arto Movement ini terhasil adalah, salah satu nya untuk menaikkan nama fakulti Fine Art yang lama menyepi, selain dari menaikkan nama UiTM sendiri. Group ini juga bangun kerana kami mengikut jejak langkah kumpulan Mata Hati iaitu kumpulan pelukis yang ternama.

Kami memang start dari part 3 buat pameran dan semenjak tu, kami memang tak putus buat pameran. Tujuan utama kami buat pameran selain daripada untuk mendapatkan explosure sesama sendiri dalam bentuk meng'handle' sesebuah pameran,, ialah, untuk mengajar/ memberitahu kepada semua orang, apa yang kami belajar pada setiap semester.

kenapa kami buat macam ni? kerana memang selama ni, dimana-mana sahaja, kalau kami memperkenalkan diri kami sebagai pelajar fine art, kebanyakkan nya akan bertanya balik kepada kami, "fine art buat ape yek?".. and kalau kami bertuah, yang palingpaling pun akan cakap,, "oo,, lukis-lukis yek?".. itu lah soalan yang harus ada dalam setiap konversasi kami dengan orang awam.

Jadi kami disini membuat pameran untuk menunjukkan kepada para pelajar lain (yang bukan pelajar AD) serta orang lain yang fine art ini bukan hanya terhad kepada lukisan..

selain itu juga, tujuan kami mengada kan pameran ialah sebagai tanda terima kasih kepada pensyarah kami yang bertungkus lumus mengajar kan dan didik kami tentang sesuatu yang sangat baru..

sebab itu lah kami uat exhibition setiap semester walau sepenat mana badan, walau kekosongan poket, walau sesesak jadual, kami akan cuba juga untuk buat pameran untuk mempelihat kan pada dunia luar tentang apa yang kami sudah pelajari.

Namun demikian, ada sesuatu yang telah berlaku pada semester ini yang telah menjatuhkan jantung hampir keseluruhan ahli Arto Movement.

Pameran kami pada semester ini tidak dapat dijalankan.. ... ... ... ...

(bersambung..)

No comments:

Post a Comment