5.9.11

kisah aku dan dia ( ayat yang pertama )

sudah lama tidak menulis belog. belog saya yang dari dulu nya penuh dengan perkara-perkara bodoh yang saya pernah laku kan, kini jadi lebih serious dan lebih kepada penulisan. mungkin kerana saya yang meningkat dewasa, mungkin kerana faktor lain. tapi apa yang penting kini, suatu kisah dari secebis kehidupan saya yang akan saya ceritakan ,, kepada dunia.

kisah aku dan dia.

semuanya bermula, di sebuah cafe.. di situ saya duduk bersama dua orang teman, hendak membeli makanan untuk mengisi perut yang lapar, ingin membasahkan tekak yang dahaga. di situ juga,, saya jumpa, dia. saya pernah dengar pasal dia, bila salah seorang teman saya pernah menyampaikan salah nya kepada saya, namun tidak pernah berkesempatan untuk bersua muka.

berbalik kepada situasi di cafe, saya disergah oleh teman saya yang mengatakan "itu lah dia @ yang kirim salam dekat awak hari tu".. di situ dia berdiri di kaunter cafe, sambil menoleh sebentar kearah saya, berpakaian kemeja ungu, lengan panjang nya di lipat sampai ke siku, seluar hitam, segak berkasut kulit. kacak. saya melihat dia sambil tersenyum. terasa sedikit hati ini gembira, makhlum lah, pada masa itu saya baru sahaja tiga bulan berpisah dengan pasangan yang lepas, jadi serpihan yang hancur masih lagi terlekat di siluk belok urat yang mengelilingi jantung.

begitu kuat ayat saya lah gamak nye ye. takpernah guna ayat macam tu hmhm:)

tapi betul, perkara yang kecik macam tu buat saya tersenyum. tak boleh nak nafikan yang bercerita tentang perkara yang jadi itu pun sudah cukup untuk buat saya yang menaip ini tersenyum juga..

saya mengalihkan pandangan ke tempat lain, namun salah seorang teman saya yang sudah tidak tahan dengan kelaparan, terus menarik tangan saya mengajak saya ke kaunter untuk melihat sama ada makanan yang dipesan sudah sedia atau tidak.

dengan sedikit malu, saya tetap mengikut. di kaunter itu saya ternampak dia yang berdiri hanya satu kaki dari tempat saya berdiri. terlihat sedikit rasa malu dimukanya dan saya juga berdoa supaya perasaan malu saya tidak dapat dilihat oleh nya. lalu terus teman saya menyapa "ha, ika,, ini @,, @ ini ika" kata nya penuh riang sambil mengangkat-angkat kening. ternampak wajah nakal nya yang memang sengaja aja nak kami berdua berjumpa.

saya terus berkata 'hai' kepada dia, namun pada pada mulanya dia cuma tersenyum dan perpusing kearah lain. pelik dengan tindakan dia, saya terus menegur teman saya dengan mengatakan "are you sure dia yang kirim salam dekat i? sombong je, tak cakap pun hi balik?".. kemudian kawan saya menyapa perbuatan dia dan dia terus dengan kelangkabut berkata 'hi,, oo sorry tak perasan'.. haha..

pelik sungguh kelakuan dia.

saya kemudian terus pergi ke kedai sebelah dengan niat untuk membeli top up handphone yang sudah habis.. sesampai sahaja saya di dalam kedai tersebut, tidak sampai beberapa minit, ternampak kelibat @ yang kelang kabut masuk ke kedai itu juga. dia memandang saya, sambil tersenyum..


disitu, dia, saya, dan tuan kedai,, sambil menunggu tuan kedai mengambil topup, saya ternampak dari ekor mata saya tingkah laku @ yang seperti serba tidak kena.. dia nampak risau, kalangkabut, pelik juga bila nampak orang macam tu. "mmm,, mmmm" itu je lah yang keluar dari mulut dia. entah apa lah yang dia nak perkatakan sebenarnya, pelik.. dalam hati saya sudah berkata "mamat ni, kalau nak beli barang, beli je lah. ape yang susah beno nye?..".. .. terus lepas itu tuan kedai menghulurkan top up maxis kepada saya, dan terus terdengar perkataan dari dia,, "pakcik, choki-choki berapa?"

pelik dengan soalan begitu,  ekor mata saya terus memangdang ke balang coklat choki-choki yang di pegangnya,, yang pelik nya, di balang tersebut ada terletak tanda harga coklat tersebut...

saya keluar dari kedai itu dengan perasaan yang pelik sangat. pelik dan kelakar dalam masa yang sama. hendak di gelak, macam tidak sopan, saya hanya mampu menahan tawa saya.

sesampai saya di meja duduk kawan saya, saya melihat @ beredar dengan kawan-kawan nya, tidak lama kemudian, teman saya menunjukkan talifon ditangan nya, suatu message berbunyi "lawa kawan you, kenyang perut i tengok",, tidak pasti betul atau tidak ayat nya begitu, tapi lebih kurang la.. :)

saya balik ke bilik dengan muka yang tersenyum,, sambil menceritakan perkara yang berlaku kepada rakan sebilik. riuh rendah dengan ketawa apa bila saya menceritakan kisah choki-choki itu kepada mereka..

No comments:

Post a Comment