25.3.11

Demam, Sore Throat, dan Doktor yang tua

I went to the clinic about, half an hour ago. Saya, tidak pernah  tak suka klinik. Seriously, saya bukan jenis budak yang tak suka pergi hospital and klinik. not like I suka gila pergi klinik but, yea,, tak da lah jenis yang kalau nak pergi klinik pun kene tarik tangan kaki semua. Kira, ok lah kalau dengan klinik.. Lagi pun nenek saya dulu nurse, so memang dia ada lah cerita sedikit sebanyak pasal ubat-ubat dan sakit-sakit and juga cakap pasal pengalaman dia sebagai Nurse. So, memang tidak boleh dinafikan, saya hargai jasa nurse dan doktor-doktor kat luar sana, pasal tu lah saya tak pernah ada masalah dengan klinik dan hospital..

kecuali,,

kecuali,, klinik UiTM Lendu, Melaka.

Why?

pasal dia kotor? tidak.. Dia tidak kotor..
pasal service diorang tak best? nayy,, servis dari kaunter seeemua ok,, but thennn....

the doktor..
cis.. -_____-''


.. Jadi cerita nya macam ni,,

Hari Khamis yang lepas saya tiba-tiba dapat sakit yang agak teramat lah dekat tekak dan demam-demam sikit, but then tak sempat lah nak ke klinik pada hri tersebut kerana busy yang teramat dengan kelas dan sebagainya. Jadi, saya ambil lah sedikit masa pada hari Jumaat (tadi) untuk pergi ke klinik dengan kawan hebat saya, Lala.

Dengan tonsil yang teramat, saya tidak dapat lah nak bercakap kan, so memang selama sakit tu, Lala lah yang jadi translator saya. Dia yang tolong cakap kan untuk saya.. Kira stok lagu Celine Dion yang Because You Love Me tu lah kann,,,

"you are my voice when I couldn't speak,,"

Ahaaa,, lebih kurang macam tu lah kan..

So, Bila dah sampai kat klinik, dah ambil nombor semua, 'Ting!' nombor giliran dah sampai,,, masuk lah saya kedalam bilik tersebut..

Di situ duduk nya seorang doktor lelaki yang umur dia lebih kurang 50-an gitu,, So, saya pun dijemput duduk..

Doktor: Aaa, ni knapa ni? (tanya beliau dengan suara beliau yang lebih kurang macam Tok Dalang kat dalam cerita Upin Ipin..)

Saya: Aa,a'a,,a,a,,, (sambil gerak-gerak kan tangan tunjuk dekat tekak,,)

Doktor: Ha, knapa pulak ni? Dah tak boleh cakap dah?? Betul tak boleh dah? kang awak buat-buat tak boleh cakap kang,, betul-betul dapat nanti baru awak tau..

Saya: -____-' a,,a,a,a,aa... (sambil tunjuk kat tekak lagi, and try gerakkan mulut cakap 'sakit'..)

Doktor: Awak buat lah macam ni,, buat,, kang nanti satu hari nanti awak betul-betul tak ada suara,, Tuhan tarik balik suara awak tu,, baru awak tau..



dalam hati aku,, (heii,, doktor ni,, boleh dia ingat aku main-main?.. Aku tengah sakit macam ni dia kata aku main-main? Dia ingat best ke tak boleh cakap ni? Susah ok,, dah lah aku ni jenis talkative,, dah tak ada suara susah lah aku,, dia boleh kata aku main-main??????????? heyyyyy)

So, dah habis macam tu, dia bebel-bebel kejap pasal nanti-tuhan-tarik-suara-saya,, then cakap-cakap lagi lah,, macam-macam.. Aku duduk situ, dok lah pandang tangan dia,, dan aku fikir,,
"Hmm,, tangan dia ni, dah macam tangan Atok aku dah.. Aku rasa kalau atok aku hidup lagi, mesti tangan dia macam ni kan.."

Jadi nya, lepas daripada itu, saya terus lah set minda saya, bayangkan yang doktor tu Atok saya tengah bebel-bebel kat saya pasal kesihatan.. Hmm,, boleh lah...

...

Soo,, ubat yang saya dapat begitu awesomely banyak,,
-ubat batuk yang sedap. (YESS!!)
-paracetamol (aku pun memang dah ada panadol kat rumah kannn)
-ubat mual/muntah2
-antibiotik yang stok besar saiz duakaliganda kuku jari kecik saya
-and last but not least,, JUJUBES~~ heheeeee

memang itu lah ubat yang selalu orang UiTM bagi pun,, dah terhafal dah..

No comments:

Post a Comment